Samstag, 14. August 2010

پروفسور ترک با اسناد و مدارک آرشیوها به دیاسپورای ارمنی پاسخ داد

پروفسور ترک با اسناد و مدارک آرشیوها به دیاسپورای ارمنی پاسخ داد

پروفسور ترک با اسناد و مدارک آرشیوها به دیاسپورای ارمنی پاسخ داد.

پروفسور کمال چیچک با اسناد و مدارک آرشیوهای ترکیه و آمریکا ثابت نمود که ارامنه نمی توانند غرامت بگیرند. درخواست غرامت از ترکیه، ازسوی دو ارمنی که در آمریکا زندگی می کنند، موجب واکنش ترکیه و ترکهای مقیم آمریکا گردید.

دو ارمنی که درلوس آنجلس زندگی می کنند، با اقامه دعوی بوسیله وکلای خود، ادعا می کردند که ترکیه اراضی و اموالشان را غصب کرده است.

پروفسور کمال چیچیک رئیس بخش تحقیقات ارمنی موسسه تاریخ ترک در نتیجه فعالیتهای خود ثابت نمود که ادعاهای ارامنه می باشد.

چیچک ضمن اشاره براینکه، امریکا که به عنوان ناظر در قرارداد لوزان شرکت کرده بود، برای اموال باقی ماندۀ متعلق به شهروندان روم و ارمنی الاصل عثمانی که در این کشور زندگی می کردند و شرکتهای امریکایی فعال درترکیۀ آندوره، طلب غرامت کرده بود، اظهار داشت، آتاترک نیز این طلب را در ۲۴ ام دسامبر سال ۱۹۲۳ قبول کرده بود.

کمال چیچک خاطر نشان ساخت، در راستای این هدف درسال ۱۹۲۴ مابین دو کشور کمیسیونی تشکیل یافته، مذاکرات ذیربط با طلب غرامت در سال ۱۹۳۴ به نتیجه رسیده و در ۲۵ ام دسامبر سال ۱۹۳۴ در رابطه با موضوع غرامت اموال مابین ترکیه و امریکا قراردادی به امضاء رسید.

پروفسور چیچک ضمن یادآوری اینکه، شرکتهای روم، ارمنی و امریکایی جمعا ۵۵ میایون دلار طلب غرامت کرده، فقط بدلیل ناکافی بودن اسناد هیات امریکایی و درنتیجه چانه زنی ها این مبلغ به یک میلیون و ۳۰۰ هزاردلار کاهش یافت، اظهار داشت، ترکیه ظرف هشت سال ۹۰۰ هزار دلار پرداخت کرده و سپس هیئت امریکایی با ارسال نامه ایی به آنکارا اعلام داشت که از اخذ مابقی غرامت انصراف ورزیده است.

کمال چیچک گفت، با وجود این قرارداد، طلب غرامت از ترکیه، با اقامه دعوی از سوی ارامنه غیرممکن می باشد. این اسناد در آرشیوهای ترکیه و امریکا جای داشته و مسئله طلب غرامت از سوی دیاسپورای ارمنی ، ۷۵ سال قبل از این فیصله یافته است.

تی ار تی

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen