Samstag, 28. August 2010


جمهوری اسلامی با نژادپرستی و تبعیض قومی مقابله کند

روز آنلاین: نهاد ضد نژادپرستی سازمان ملل متحد روز جمعه بیست و هفتم ماه آوست، با انتشار گزارشی،جمهوری اسلامی را به مبارزه با ]تبلیغ[ نفرت و مقابله با نژادپرستی و تبعیض قومی فراخواند. در گزارش کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل متحد در خصوص محرومیتهای جوامع عرب، آذربایجانی، بلوچ، کرد و بهایی در زمینه هایی مانند مسکن، تحصیل، بهداشت، اشتغال و "زندگی اجتماعی" ابراز نگرانی شده است. به گفته دیلیپ لاهیری، از اعضای این کمیته، علیرغم اینکه مسئله جامعه بهائیان یک مورد مذهبی است و خارج از مسئولیت این کمیته، ولی کمیته احساس می کند که تبعیض علیه این جامعه بسیار گسترده است.

زنان اقلیت و تبعیض مضاعف

اعضای این کمیته که از 18 کارشناس سازمان ملل متحد تشکیل شده است، از دریافت گزارشهایی در خصوص موارد تبعیض نژادی و تبلیغ نفرت از طرف نهادهای رسمی دولت و همچنین زندگی روزمره خبر داده اند، که موجبات ناراحتی آنان را فراهم کرده است. بر اساس این گزارش آنها همچنین نگران این هستند که زنان منسوب به جوامع اقلیت با تبعیض مضاعف روبه رو باشند.

این کمیته از جمهوری اسلامی خواسته است برای از بین بردن پیش داوری و تعصب ها بر پایه نژاد افراد که در رسانه ها و زندگی روزمره انسانها وجود دارد و ممکن است منجر به تبعیض نژادی شود، اقدامات جدی انجام دهد.

آذربایجانی ها و تحقیرهای رایج

در گزارش کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل همچنین آمده است: "آذربایجانیها به طور مشخص در معرض "تحقیرهای رایج" درون جامعه قرار دارند و این در حالیست که اقلیتهای قومی یا مذهبی در ایران همچنین با عدم برخورداری کامل از «حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» روبرو هستند."

لاهیری که یک دیپلمات سابق هندی است، می افزاید: "ایران قبل از وقوع انقلابی که منجر به برقراری حکومت اسلامی شد، کنوانسیون بین المللی ضد نژادپرستی را امضاء کرده است". به گفته لاهیری، "عدم تطبیق قانون اساسی اسلامی با یک کنوانسیون سکولار، چالشی است که آنها با آن روبرو هستند."

نتیجه گیری های این نهاد سازمان ملل روز جمعه گذشته و پس از شنیدن گزارش مسئولین دولتی در خصوص اجرای استانداردهای بین المللی از طرف جمهوری اسلامی منتشر گشته است. نمایندگان دولت اسلامی در این جلسه از تنوع نژادی و فرهنگی در ایران ستایش و ادعا کرده اند که تمام شهروندان از حقوق مساوی برخوردارند و تلاشهای زیادی برای ترویج فرهنگ گفتگو و همچنین فقرزدائی خصوصاً در مناطق روستایی انجام شده است.

نبود شکایت دلیل نبود تبعیض نیست

جمهوری اسلامی همچنین بر وجود قوانینی علیه تبعیض های اجتماعی و عدم وجود شکایت در این زمینه تأکید کرده،این در حالیست که کمیته مزبور ضمن تقدیر از تغییرات پنج سال قبل درقوانین در راستای بهبود حقوق شهروندی، اعلام کرده: "نبود شکایت دلیلی بر نبود تبعیض نیست."

به گفته این کمیته، عدم وجود شکایت ممکن است دلایلی مانند "عدم آگاهی قربانیان از حقوق خود، عدم اعتماد افراد به پلیس و سیستم قضایی و عدم توجه و یا حساسیت مقامات ایرانی به موارد تبعیض نژادی" داشته باشد. در همین راستااز جمهوری اسلامی خواسته شده در گزارش سال 2013 خود اقدامات اصلاحی خود برای جبران این وضعیت را شرح دهد.

گزارش این نهاد بین المللی در مورد پدیده نژادپرستی و تبلیغات نفرت در ایران در حالی صورت می گیرد که گروههای حقوق بشر فعال در مناطق غیرفارس ایرانی طی سالهای اخیر گزارشهای متعددی در این خصوص منتشر و از مجامع بین المللی درخواست کمک کرده اند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen