Montag, 16. August 2010

اهداف رژیم از زمینه سازی برای تدریس زبات ترکی با الفبای عربی!؟

اهداف رژیم از زمینه سازی برای تدریس زبات ترکی با الفبای عربی!؟

يکشنبه ۲۴ مرداد ۱٣٨۹ - ۱۵ اوت ۲۰۱۰

این روزها خبرهایی از آمادگی حکومت برای تدریس کنترل شده زبان ترکی در ایران با الفبای عربی به گوش می رسد که در نگاه اول نشانه پیروزی حرکت ملی آذربایجان می تواند باشد ولی باید سیاستهای پشت پرده این اقدام را با دقت و وسواس بیشتری بررسی کرد. با اوج گیری حرکت ملی آذربایجان و توده ای شدن خواسته تدریس به زبان مادری، حکومت و گروههای سیاسی مرکزگرا دیگر نمی توانند سیاست سابق سرکوب خشن زبانهای غیر فارسی در ایران را ادامه دهند و به تدریج سعی می کنند تا شیوه های هوشمندانه تری را برای بیگانه کردن آذربایجانی ها از هویت واقعی شان را به اجرا بگذارند! شروع به کار سایت ترکی با الفبای عربی توسط منتسبین به جنبش سبز را هم باید در همین راستا مورد ارزیابی قرار داد.

استفاده از الفبای عربی برای تدریس زبان ترکی در ایران چند هدف عمده را تعقیب می کند. یکی اینکه با رسمیت بخشیدن به الفبای عربی در آذربایجان جنوبی، ارتباط فرهنگی آن را با آذربایجان شمالی قطع کرده و در نهایت هویت متفاوتی را برای مردم آذربایجان جنوبی بتراشند و ادعا کنند آذربایجان شمالی و جنوبی یک ملت واحد و دو پارچه شده نیستند مثل ایرلند شمالی و جنوبی و زبان شان هم یکی نیست!؟ ادعای اینکه نام آذربایجان شمالی آران بوده و ربطی به آذربایجان ندارد هم در جهت همین سیاست است.

هدف دیگر تحت کنترل گرفتن زبان ترکی به صورت دولتی و تزریق شدید کلمات فارسی و عربی به داخل آن در قالب زبان رسمی ترکی در ایران است تا فاصله زبان ترکی در آذربایجان جنوبی و شمالی را هر چه بیشتر کنند! یعنی درست همان زبانی را که امروزه در صدا و سیماهای استانی حرف زده می شود، به صورت مکتوب در آورند!؟

هدف نهایی هم خارج کردن حکومت از زیر بار فشارهای جهانی و حقوق بشری با ایجاد ویترینی است که گویا در ایران زبان ترکی هم تدریس می شود! این اقدام می تواند ضربه سختی به فعالیت های حقوق بشری ما بزند و اهرمی در دست رژیم باشد که ادعا کند زبانهای غیرفارسی هم در ایران تدریس می شود و ادعاهای پان ترکیست ها بی اساس است!؟ هنوز جزئیات این طرح آشکار نشده ولی می توان حدس زد که احتمالا تدریس زبان ترکی در ایران نه به آن شکل که ما خواستار آن هستیم نخواهد بود یعنی به جای شروع آموزش به زبان مادری و تدریس کلیه دروس به زبان مادری و در کنار آن آموزش زبان مشترک (که فعلا فارسی است ولی می تواند در آینده تغییر کند و مثلا انگلیسی باشد) برای ایجاد امکان ارتباط بین همه مردم، احتمالا همچنان آموزش با زبان فارسی شروع خواهد شد و همه دروس به زبان فارسی خواهد بود و زبان مادری احتمالا در مقاطع بالاتر شاید دبیرستان به صورت دو واحد درس اختیاری!؟ ارائه خواهد شد تا هرکس دوست داشت بخواند!؟

چون همه چیز در کنترل دولت خواهد بود آنها سعی خواهند کرد هرچقدر که می توانند کلمات فارسی و عربی را داخل این زبان تزریق کنند و به کلی ماهیت آن را تغییر دهند و پس از چند نسل این زبان هیچ نسبتی با زبان ترکی که در آذربایجان شمالی به صورت علمی و سیستماتیک تدریس می شود نخواهد داشت!؟

در کنار این آمادگی برای تدریس کنترل شده و مغرضانه زبان ملغمه ترکی-فارسی با الفبای عربی، تلاشهایی هم برای ارائه آمارهای غلط و دستکاری شده از ترکیب جمعیتی ایران توسط مرکز آمار ایران به صورت دولتی در جریان است تا اطلاعاتی دروغ و دستکاری شده را به عنوان آمار رسمی و دولتی به جهانیان ارائه کنند و بدین ترتیب بازهم ضربه ای دیگر به ملتهای غیر فارس در ایران بزنند.

لذا هوشیاری ما در این مورد و برملا کردن نقشه های مزورانه راسیسم فارس برای ضربه زدن به زبان و هویت آذربایجان بسیار حائز اهمیت است تا ما با نقشه های رژیم غافلگیر نشویم و در برابر عمل انجام شده قرار نگیریم. واکنشهای اشتباهی مثل استقبال تمام و کمال از تدریس زبان ترکی با الفبای عربی توسط رژیم پیش از مشخص شدن تمام ابعاد این طرح می تواند باعث شود که بعدها نتوانیم به این سیاست مزورانه اعتراض کنیم چون خودمان قبلا از آن حمایت کرده بودیم!

در این مرحله حرکت عمومی فعالین آذربایجانی برای کنار گذاشتن تدریجی الفبای عربی و نوشتن با الفبای لاتین بسیار حائز اهمیت است. همه باید الفبای لاتین را که در همه نسخه های جدید ویندوز وجود دارد، در کامپیوتر خود نصب کنیم و با الفبای لاتین بنویسیم و حتی در این مرحله گذار اگر قادر به نوشتن و خواندن با الفبای لاتین نیستیم، بهتر است به جای استفاده از ترکی با الفبای عربی، به زبان فارسی بنویسیم و بخوانیم، چون ضرر آن کمتر از جا افتادن و رسمی شدن الفبای عربی در آذربایجان جنوبی است. چون هرگاه این اتفاق بیافتد و چند نسل از آذربایجانیها با الفبای عربی آموزش ببینند، دیگر تغییر این الفبا تقریبا غیر ممکن خواهد بود چون سایه حاکمیت فارس همچنان بالای سرما خواهد بود و اجازه این کار را نخواهد داد و با گذشت زمان به تدریج انگیزه نسل های آینده برای تغییر الفبا از عربی به لاتین هم کمتر و کمتر خواهد شد.

لینک خبر مربوطه در سایت آخرین نیوز وابسته به حکومت:

http://www.akharinnews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=7824&Itemid=36

اکنون که بقرار معلوم کلاسهای آموزشی به زبانهای محلی سرانجام خواهد یافت، پیشنهاد می شود که مرکز آمار ایران در برنامه سرشماری های خود پرسش زبانهای قومی و ادیان و مذاهب را جدی بگیرد و در مورد ادیان و مذاهب (به ویژه شیعه و سنی) و نیز مسیحی ارمنی و دیگر مسیحیان سوالاتی مطرح و اطلاعات جمع آوری و منتشر کند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen