Dienstag, 26. November 2013

برگزاری مراسم بزرگداشت مشاهیر آذربایجان


تهران : برگزاری مراسم بزرگداشت مشاهیر آذربایجان

555
اختصاصی اویان نیوز: شب گذشته مراسم بزرگداشتی  با موضوعیت مشاهیر آذربایجان در تهران برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار اویان نیوز، پنجشنبه ۳۰آبان۹۲ جمعی از فعالان فرهنگی آذربایجانی به مناسبت شهادت و ولادت – ستارخان، فریدون ابراهیمی، و صفرخان – شخصیت ها و مشاهیر تاریخی آذربایجانی مراسم بزرگداشتی در شهر تهران برگزار نمودند.
در این مراسم دکتر حسین گونئیلی، ابراهیم رشیدی (ساوالان)، علیرضا فرشی، ائلدار کاظم پور و پرویز لیمویی در ارتباط با آثار و زندگانی بزرگان و مشاهیر آذربایجانی به
سخنرانی پرداختند.
حسین گونئیلی پژوهشگر و نویسنده آذربایجانی به مناسبت نامگذاری سال ۲۰۱۳ به نام پروفسور زهتابی مختصری درباره زندگی نامه پروفسور زهتابی سخنرانی نموده و بر شناخت مفاخر آذربایجان تاکید داشت.
دبیر انجمن ادبی «گونئی ادبی اوجاغی» در ادامه عنوان نمود: زهتابی با توجه به آشنایی با لهجه های مختلف زبان تورکی در ایام تبعید و زندان در حکومت شوروی موفق به کشف این حقیقت گردید که عروض و فنون ادبی در گفتار همه تورکان حتی در تورکان قبل از اسلام موجود بوده است و نادرست بودن برخی از ادعاهای نویسندگان معاصر بر وارداتی بودن عروض از زبان عربی را به اثبات رساند
نویسنده کتاب «دده قورقود بویلاری» در پایان سخنان خود شعری به عنوان «زندان» از پروفسور زهتابی قرائت نمود.
در ادامه ابراهیم رشیدی (ساوالان) با ذکر این مسئله که ۹۹ سال از شهادت مظلومانه ستارخان گذشته ولی پس از این سالها آذربایجانیان موفق به دستیابی به مهمترین موفقیت انقلاب مشروطه یعنی «انجمن های ایالتی و ولایتی» نگردیده اند.
رشیدی، شناخت حق و حقیقت و نشان دادن راه درست به مردم را وظیفه فلاسفه؛ بحث و نقد در عرصه مناسبت های اجتماعی را وظیفه روشنفکران؛ بهبود وضعیت زندگی مردم و بکار بردن همه امکانات برای تسکین رنج های ایشان را وظیفه سیاستمدار عنوان نموده و افزود : ستارخان را باید به عنوان سیاستمدار در تاریخ آذربایجان ارزیابی کرد.
وی در اثبات گفته ی خویش ادامه داد:  محمد امین رسول زاده در مقاله ای در روزنامه اقبال باکو چاپ ۲۳ نوامبر ۱۹۱۴ آورده است ستارخان می گفت: باید سازندگان و بنا کنندگان را هرکجا باشند پیدا کرد و پشتشان ایستاد و گفت که کار کنید.

علیرضا فرشی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با اشاره به وظیفه فعالان در شناساندن مفاخر آذربایجان عنوان نمود : فعالان آذربایجانی وظیفه دارند با دیدی انتقادی به تاریخ معاصر آذربایجان بنگرند و می بایست تاریخ مشروطه را در همه ابعاد مطالعه کنند.
در ادامه پرویز لیمویی با ذکر بیوگرافی کاملی از صفرخان قهرمانیان درباره ایستادگی و مقاومت و وفاداری وی به فرقه دموکرات آذربایجان سخنرانی نمود.
فاطمه محمدخانی دختر خردسال آذربایجانی شعری از دکتر حسین گونئلی را قرائت نمود؛ این شعر با استقبال حاضران مراسم مواجه گردید.
ائلدار کاظم پور نیز در ارتباط با نقش هوارد باسکرویل معلم آمریکایی در انقلاب مشروطه به سخنرانی پرداخت
منبع: سایت اویان نیوز.

 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen