Dienstag, 12. Oktober 2010

ازسیاسیت آسملاسیون تا ظهور حرکت ملی آزربایجان- آیدین سلیمی

ازسیاسیت آسملاسیون تا ظهور حرکت ملی آزربایجان- آیدین سلیمی

دوشنبه ۱۹ مهر ۱٣٨۹ - ۱۱ اکتبر ۲۰۱۰

هدف این مقاله رسیدن خواننده به یک پیش زمینه از شرایط تاریخی دوران مختلف حکومت ترکان بر ایران و تفاوت های ان با دوره های حکومت فارسها و پان فارسیست ها بر این سرزمین و ریشه های جدایی خواهی این ملت ها از جعرافیای سیاسی بنام ایران است. برای شروع باید به جایگاه تاریخی زبان وملت ترک در ایران اشاره شود . با نگاهی به تاریخ وسرگذشت ایرانیان بوضوح میتوان دید که اکثرحکومت های ان در دست ترکها بوده است . وزبان ترکی زبان اکثریت ملت ایران بوده است. سارلایان. غزنویان .خوارزمشاهیان.سلجوقیان. اق سنقریان.اتابکان .ارغون شاهیان اق قویونلوها وقره قویونلوها .قاجاریان وصفویان فقط مثالهایی از دوره های مختلف حکومت ترکان بر ایران است. زبان ترکی در این دوره ها توسط ملت ترک وحتی غیر ترک بین مردم ایران تکلم می شد . لازم بذکراست که تکلم زبان ترکی توسط ملل غیر ترک نه به دلیل فشار حاکمان زمان بلکه به دلیل فشار حاکمان زمان بلکه به دلیل علاقه این ملل به زبان ترکی و اشتیاق این ملل به یاد گرفتن زبان ترکی بود. زبان ترکی زبان درباری وسلاطین حاکم و به عنوان زبان رسمی این ادوار به شمار می رفت . ( این خود دلیلی برای اشتیاق ملل غیر ترک به یاد گرفتن زبان ترکی بود) .

برای مثال تکلم زبان ترکی دردربار صفویان ودردوره حکومت ساسانیان را بوضوح می توان دید .در دوره قاجاریان نیز به همین صورت می توان به رسمیت زبان ترکی و تکلم ان در دربار وبین هیئت حاکمه نیز مشاهده کرد . زبان ترکی نه تنها در دربار بلکه در ارتش و نیروهای مسلح و دیگر زمینه های مانند روابط سیاسی بین المل نیز بکار برده می شد و زبان رسمی این ارگان ها بود . در این ادوار ملل غیر ترک برای صحبت کردن به زبان مادری شان از کسی اجازه نمی گرفتند و نه تنها از طرف دولت ها وحاکمان ترک مورد تبعیض نژادی یا زبانی قرار نمی گرفتند بلکه از طرف انها مورد تشویق وترغیب به استفاده و رشد وشکوفایی زبان وادبیاتشان قرار می گرفتند . تاجایی که شاعران و هنرمندان فارس ودیگر ملل ایران در دربارهای حکومتی ترک جایگاه ویژه ای داشتند وازطرف انان موردعنایت واحترام قرار می گرفتند وحتی نقش شاعران هنرمندان و دانشمندان ترک به رشد وشکوفایی دیگر ملل ایران مخصوصا فارس ها در زمینه های مختلف غیر قابل انکار است.

حال می خواهیم به دوره های حکومت فارس ها در 80 سال گذشته و اغاز انتشار افکار پان فارسیستی اشاره کنیم . پیش زمینه افکار پان فارسیستی استحاله ملل غیر فارس از جمله عرب ها .بلوچ ها . کردها . ترکمن ها و مخصوصا ترک ها که اکثریت تعدادی تشکیل دهنده ملت ایران هستند را دربر می گیرد . برای رسیدن پان فارسیست ها به این هدف فاشیستی تحریف و جعل تاریخ وحتی نابودی ان ممنوعیت استفاده اززبان مادری در مقاطع مختلف اجتماعی . سیاسی .نظامی و غیره . سرکوبی روشنفکران و اندیشمندان ملل غیر فارس از ملزومات محسوب می شود . اغاز پدیداری افکارپان فارسیستی و نژادپرستی را در ایران می توان به سهولت با روی کار امدن رضا شاه مشاهده کرد . در طول حاکمیت وی سیاست های متعددی از سوی حکومت وعوامل وابسته در جهت اسمیله کردن ملت ها واقوام غیر فارس به اجرا در امد . و به دلیل شرایط جغرافیای اذربایجان وقرار گرفتن ان در مرزها ی شمال غربی وهمسایگی با کشورهای همزبان و همدین اذربایجان شمالی وترکیه مرکزیت تمرکز خود را در این مناطق قرار داد. از اقداماتی که در جهت اسملاسیون ملل غیر فارس در ان زمان از طرف رضا شاه واطرافیانش به اجرا درامد می توان به 1 - تقسیمات جدید ایالات و ولایات و ازمیان بردن اسامی ترکی از شهرها وروستا ها وحتی ممنوعیت انتخاب اسامی ترکی برای کودکان . 2 – ترویج کامل زبان وادبیات فارسی در میان دیگر ممالک و شهرها مخصوصا نواحی اذربایجان 3 – انتقال مردم بعضی از نواحی اذربایجان به شهرهای فارس نشین و نقاط مرکزی ایران و جای گزین کردن مردم فارس زبان دراذربایجان . 4 – ممنوعیت تکلم به زبان مادری و استفاده ان در مدارس و ارگان های دولتی و غیره . رضاخان و اطرافیانش درصدد بودند تا تمام ملت های غیر فارس ایران را با سیاست های نرم و سخت از هویت اصلی خود دور کرده و انان را با هویت جدید خود یعنی هویت فارس اشنا کنند و برای رسیدن به این هدف فاشیستی تمامی ابزار و امکانات شخصی و دولتی را بسیج کرده بودند . انان ایرانی را فقط فارس می خواستند و ترک ها را اجانب و بیگانه می دانستند . این سیاست های شوم تا جایی پیشرفت که صاحب قلمان و عامه مردم فارس نیز دنباله رو این سیاست ها شدند . برای مثال به قسمتی از مطالب علی شریعتی که یکی از نویسنده گان به اصطلاح روشنفکر و نامی ایران در کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی توجه کنید:((.... این دوره با استقرار حکومت ترکان خاتمه مییابد . استقرارحکومت ترکان بر ملت . به این خاطر دوره تازه ای محسوب نمی شود که حکومت عوض شده و سلسله دیگری بر روی کار امده باشد ... بلکه به خاطر این است که ترک ها دورهای را تمام کرده و دوره تازاه ای را به وجود اورده باشند و شخصیت تازه ای داده اند ... این دوره از غزنویان شروع و تا صفویان ادامه می یابد . بنابراین دوره حکومت ترکان دوره تسلط خارجی است .)) این فقط یک مثال از بین صدها نوشته و مطلب در کتاب ها و جراید ورسانه های گوناگون است که بیست و چهار ساعته در جهت استهاله ملت ترکانجام می شد.یکی از کسانی که از بنیانگزاران سیاستهای ترک ستیزی در ایران است میتوان به محمود افشاراشاره کرد.وی و اطرافیانش که اکثرا در پست های دولتی بالا و وزارت خانه ها فعلیت داشتند در پیشرفت سیاست های ترک ستیزی به رضا خان کمک می کردند . محمود افشار سردبیر مجله اینده بود که نخستین شماره ان در تیرماه سال 1304 منتشر شد . در این جا به گوشه ای از نوشته های مغرضا نه وی در مجله اینده اشاره می کنیم . (( اگر مردم اذربایجان توانستند روزنامه های ترکی را به اسانی بخوانند وبه تورکی چیز بنویسند و شعر بگویند دیکر چه نیازی به فارس ها خواهند داشت ... مخواهم اموزش زبان فارسی را اجباری و مجانی و عمومی نمایند و وسایل این کاررا فراهم اورند . برای من تردیدی نیست که بی هیچ زحمت و دردسری برای هیچ کس و مخالفتی از هیچ کجا به مقصود خواهیم رسید ... بی انکه اذربایجانی ها احساس کرده باشند بعد از پنجاه سال به زبان فارسی تکلم خواهند کرد . مطلب از دو حالت خارج نیست یا اذربایجانی ایرانی است یا نیست اگر هست ترک نمی تواند باشد . اذربایجانیان باید خودشان پیش قدم باشند وزبان ترکی که بیگانه است را ترک کنند )). ( مجله اینده 1366 ) در این میان اذربایجانی ها نیز برای جلوگیری از سیاست های نژاد پرستانه حکومت فارس اقداماتی می کردند که گاه منجربه درگیری و تلفات بسیاری می گردید . ولی بطور کلی اذربایجانی ها منتظر بهبودی وضعیت ودست برداشتن حکومت های فارس و سردمداران ان از این نوع سیاست های شوم راسیستی بودند . متاسفانه با گذشت زمان نه تنها این سیاست ها کنار گذاشته نشد بلکه با تغییر حومت ها و رهبران ان شدت بیشتری یافت و با پیشرفت تکنولوژی شکل و یژاه ی به خود گرفت . رادیو . تلویزیون . جراید و روزنامه ها . اینترنت ابزار جدیدی برای رسیدن به اهداف فاشیستی و نژاد پرستانه پان فارسیست ها شد که بعضا موجب اعتراض های ملیونی ترک های اذربایجان می شد تظاهرات ملییونی خرداد 1385 مثال بارضی برای این نوع اعتراضات می باشد . اقدامات نژاد پرستانه فارس ها رفته رفته دل ملت اذربایجان را از خود جدا کرد . اذربایجانی که در جنگ ایران و عراق بیشترین شهید را داده بود ویا در انقلاب 1357 تاثیر گذارترین ضربه ها را به حکومت قبلی زده بود و مرکز تغییرات بزرگ در ایران است چطور شد که در اعتراضات مردم بعد از انتخابات ریاست جمهوری که معتقد به تقلب در انتخابات بودند شرکت نداشت و یا کم رنک بود کسانی که در این اعتراضات شرکت نکردند از نظر دولت مرکزی به تقلب در انتخابات معتقد نیستند یعنی اکثریت طرف دار رئیس جمهور فعلی محمود احمدی نژاد هستند . ایا اذربایجانی ها طرفدار احمد ی نژاد بودند.پاسخ این سوال را می توان به ساده گی در نگاهی به تعداد پیشواز کننده گان احمدی نژاد در اولین سفر بعد از انتخابات خود به تبریز مشاهده کرد . سخنرانی وی در استادیوم تبریز با کمترین استقبال روبرو شد که بیش از 20 درصد استادیوم پر نشده بود . پس ملت اذربایجان نه طرفدار میر حسین موسوی ونه طرفدار احمدی نژاد ونه سایر جریانات سیاسی فارس هستند . زیرا یک گونه بی اعتمادی عمیق در بین ملت اذربایجان نسبت به حکومت های فارس ایجاد شده که منجر به جداشدن کلی خواسته های این ملت از دیگر ملیت های ساکن ایران بخصوص فارس ها گردیده است این روزها ملت اذربایجان فقط به دنبال هویت اصلی خویش هستند ان چیزی که سال های سال از ان منع شده اند . و به این نتیجه رسیده اند که به این خواسته ها نخواهند رسید جزبا پیوستن به دنیای ترک یعنی جایی که به انجا تعلق دارند .

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen