Samstag, 21. Dezember 2013

دولت رجب تایب اردوغان تا خرخره در فساد رشوره خوری ده ها میلیارد دولاری غوطه میخورده


أردوغان يبكي أثناء تشييع جثامين شهداء أسطول الحرية و بدت إلى يمينه زوجته خير النساء Şənbə, 20.12.2013 01:


تورکیه: گزارش تصویری از پرونده پولشویی 87 میلیارد یورویی + آخرین تصاویر و جزئیات
 
 

گوناز تی وی: در پی بازداشت ده ها نفر از تجار و بازرگانان در استانبول به اتهام پولشویی در طی چند روز گذشته این عملیات ابعاد گسترده ای به خود گرفته است. همچنین نقل و انتقالات غیرقانونی پول و طلا پای بابک زنجانی میلیاردر آزربایجانی را نیز به مسئله باز کرده است . از سوی دیگر مخالفان اردوغان به شدت به موضوع پولشویی توسط نزدیکان وی اعتراض کرده اند. مخالفان در حال آشکار کردن ابعاد جدیدی از "فساد" در حزب عدالت و توسعه هستند.
 
به گزارش گوناز تی وی، در روزهای گذشته پلیس مبارزه با فساد مالی تورکیه بصورت گسترده ای شروع به دستگیری چندین تن از بازرگانان و تجار مشهور به اتهام پولشویی کرده است که در میان آنان رضا ضراب تبریزی همراه با فرزندان سه وزیر کشور تورکیه نیز حضور دارند.
گزارش ها حاکی از آن است که بابک زنجانی میلیاردر جوان آزربایجانی نیز در این مسئله دخالت داشته است. انتقال غیر قانونی یک و نیم تن طلا به داخل کشور ایران و ارتباط شرکت های وی «سورینگ هلدینگ» با شرکت های رضا ضراب مورد بررسی است.
 در میان دستگیر شدگان همچنین سلیمان ارسلان رئیس"هالک بانک" تورکیه نیز حضور دارد. هالک بانک تورکیه تا ماههای ابتدایی امسال به صورت قانونی مسئول انتقالات مالی 55 درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند بود که این موضوع با وضع تحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران در اوایل ماه فوریه متوقف شد .همچنین طبق گزارشات تلویزیون تورکیه 12 مقام ارشد پلیس این کشور در رابطه با پرونده فساد مالی و پولشویی به اتهام دریافت رشوه از شرکت های تحت مالکیت رضا ضراب تبریزی از کار برکنار شده و تحت پیگرد قانونی هستند . 
روزنامه «تودیز زمان» همچنین گزارش داده است که سه شرکت صوری در تورکیه که تحت مالکیت رضا ضراب هستنند، بین سال های 2009 تا 2012 حدود 87 میلیارد یورو نقل و انتقال غیرقانونی از کشورهای مختلف انجام داده اند که 40 درصد از این مبلغ پولی است که به صورت غیرقانونی با همکاری بانک ملت ایران از کشور خارج کرده اند .
بررسی پرونده رضا ضراب از دسامبر 2011 شروع شده بود. زمانی که سه تبعه جمهوری آزربایجان و یک تبعه ایرانی توسط پلیس روسیه به دلیل انتقال غیرقانونی 18میلیون یورو پول نقد در چمدان های خود در فرودگاه "ونوکوو"روسیه دستگیر شده و به تورکیه تحویل داده شدند که بررسی های پلیس تورکیه نشان میداد پول های انتقالی متعلق به شرکت رضا ضراب می باشد. طبق اظهارات پلیس 50 میلیون یورو پول نقد نیز  نیز قبل از باز شدن پرونده آن 4 نفر بازداشت شده به روسیه انتقال یافته است
روزنامه "حریت" نیز ابعاد تازه ای از این پولشویی را منتشر کرده است. به نوشته حریت شرکت های صوری رضا ضراب با "سورینت هلدینگ" تحت مالکیت بابک زنجانی ارتباط داشته است.
حریت مینویسد که در ژانویه 2013 در فرودگاه آتاتورک تورکیه 1.5 تن محموله طلا در هواپیما کشف شد که دو سوم این محموله قرار بوده به شرکت "سورینت هولدینگ" در ایران تحویل داده شود .
به نوشته "حریت" این محموله بدون هیچ سندی با پرداخت  1.5 میلیون دلار رشوه به مقم های ارشد سیاسی تورکیه 18 ژانویه راهی دوبی شد .
همچنین خبرگزاری های جمهوری آزربایجان از دستگیری رئیس گمرک ایالت خودمختار نخجوان این کشور خبر داده اند . فیلم های دستگیری وی نیز منتشر شده است . گفتنی است تعداد دستگیر شدگان در تورکیه تا به این لحظه 52 نفر گزارش شده است .
همچنین به دلیل نزدیکی دستگیر شدگان به حزب عدالت و توسعه(آک پارتی) رجب طیب اردوغان این دستگیریها را "عملیاتی کثیف" بر علیه حزب خود خوانده است و عاملان باز شدن این پرونده را به سنگ اندازی برای تاخیر و کندشدن روند پیشرفت تورکیه محکوم کرد .
همچنین نمایندگان مجلس تورکیه و مخالفان رجب طیب اردوغان یکی پس از دیگری در حال اعتراض به این رسوایی حزب عدالت و توسعه هستند. از این جمله میتوان به خانم "شافاک پاوی" از نمایندگان حذب جمهوری خلق در مجلس تورکیه اشاره کرد که با انتشار نوشته ای در صفحه رسمی فیسبوک خود گفته است: "با این رقم پول چقدر می توانستیم داروی هایی برای درمان سرطان بخریم ؟ چقدر معلول را میتوانستیم بیمه کنیم ؟ به چند دانشجو میتوانستیم بورس بدهیم ؟ وقتی حساب می کنم نمی دانم کسانی که به حذب عدالت و توسعه رای داده اند چگونه با حق کُشی به این بزرگی کنار خواهند آمد 
"
همچنین "محرم اینجه" از مقامات بلند پایه ی همین حذب در مصاحبه با سؤزجو گفته است: "نزدیکان اردوغان حق و حقوق ملت تورک را تضییع کرده است. شخص جناب اردوغان که این عملیات را کثیف میخواند به ما جواب بدهد مگر دستگیرشدگان پاک و تمیز هستند ؟ وی همچنین با اشاره به سه وزیر کشور که فرزندانشان به پولشویی محکوم شده اند گفته است: "دیگر کار حذب عدالت و توسعه تمام شده است."
همچنین وکیل "فتح الله گولن" روحانی بانفوذ تورکیه که مدت زمان طولانی از حامیان دولت اردوغان بود مدتی ست به جمع مخالفان اردوغان پیوسته است در گفتگو با "خبر تورک" گفته است: "ادعاهایی مبنی بر دست داشتن آقای گولن در اجرای این عملیات توهین به شخصیت وی بوده و ادعاهایی چون ورود فتح الله گولن به "جنگ با حکومت" "شروع عملیات های کثیف" و... ساخته خیالات است."
این اظهارات در حالی صورت گرفته که طبق برخی گفته ها عملیات های پلیس بدست پیروان "گولن" در پلیس و دستگاه قضایی تورکیه انجام شده است.
گفتنی است دیروز پنجشنبه 28 آذر ماه نیز فیلمی از رابطه نامشروع "مصطفی اردوغان" برادر سالخورده رجب طیب اردوغان با یک دختر جوان از طرف مخالفان اردوغان در اینترنت پخش شده است و حتی برخی خبرگزاری ها این فیلم را بصورت مستقیم در سایت خود بارگذاری کرده اند. حتی برخی از وجود فیلم های مشابه دیگر نیز سخن گفته اند که به نوعی یک تهدید برای حزب عدالت و توسعه به شمار می رود. انتظار می رود آمار دستگیرشدگان این پرونده با کشیده شدن این پرونده به شهرهای دیگر تورکیه بیشتر شود و تشنج سیاسی تورکیه نیز فزاینده تر گردد اما نکته ی قابل توجه بی اعتباری روزافزون حذب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان می باشد که در روزهای گذشته ابعاد مختلفی از فساد مالی و اخلاقی نزدیکان این حزب برای همگان آشکار شده است .
گوناز تی وی.
    

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen