Mittwoch, 11. Dezember 2013

وقتی عطاری مواد ‌مخدر می‌فروشد


وقتی عطاری مواد ‌مخدر می‌فروشد

چهارشنبه، 20 آذر ماه 1392 = 11-12 2013

 

 

اعتماد مردم به عطاري‌ها و داروهاي گياهي هميشه هم خوب نيست و گاهي دردسرساز مي‌شود. مانند خبري که درباره فروش مواد مخدر در عطاري‌ها در قالب داروهاي ترک اعتياد منتشر شد. هرچند که پيش از اين هم هشدارهايي درباره اين مسئله از سوي وزارت بهداشت به مردم داده شده بود.
به گزارش مهر، «داروي ترک اعتياد گياهي رسيد. ترک اعتياد در 10 روز » اين تبليغاتي است که روي شيشه و در و ديوار مغازه اي فروش داروهاي گياهي در چند سال گذشته زياد ديده مي‌شود. بسياري از خانواده‌ها هم به آن اعتماد مي‌کنند و براي ترک اعتياد خودشان يا اعضاي خانواده، اين راه را هم امتحان مي‌کنند. غافل از اينکه اين دارو خودش اعتياد آور است و فرد را از چاله به چاه مي‌اندازد!دکتر محمدرضا قديرزاده، رئيس گروه مطالعات سازمان پزشکي قانوني اعلام کرده که داروهايي که به عنوان ترک اعتياد گياهي در عطاريها فروخته مي‌شود، اکثرا داراي داروهاي شيميايي و اعتياد آور است و برخي از بيماران معتاد نيز مي‌گويند از اين عطاريها، مواد مخدر تهيه مي‌کنند.براساس تحقيقات اين گروه، بيش از 90 درصد از داروهاي ترک اعتياد گياهي در عطاريها، حاوي داروي شيميايي ديفنوکسيلات است و البته از آن خطرناک تر، داروهاي اعتيادآوري مانند ترامادول و کدئين. آن هم در شرايطي که ترامادول اين روزها به عنوان يکي از داروهاي اعتيادآور و روانگردان شناخته مي‌شود و اعتياد به آن بسيار خطرناک است. اما وجود ترامادول در اين داروهاي ترک اعتياد باعث مي‌شود، فرد احساس سرخوشي و شادابي پيدا کرده و تصور کند که ترک اعتيادش موثر بوده است!مدتي پيش هم جعفر ميرفخرايي دبير انجمن توليدکنندگان گياهان دارويي کشور هم اعلام کرده بود که در برخي از عطاري‌ها ترياک قاچاق فروخته مي‌شود!محمدباقر صابري زفرقندي مديرکل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر هم تا حدودي اين مسئله را تاييد کرد و گفت: «متاسفانه مدت‌هاست عطاري در بحث ارائه خدمات ترک اعتياد ورود کرده اند و اين احتمال هم وجود دارد که در برخي از عطاري‌ها داروهاي مخدر از جمله متادون و حتي مواد مخدر عرضه شود.»البته همان موقع رئيس اتحاديه عطاران و سقط‌فروشان اين مسئله را تکذيب کرد اما تاکيد هم کرد که فروش مواد ترک اعتياد و داروهاي گياهي در عطاري‌ها ممنوع است و مردم هم مي‌توانند چنين تخلفاتي را با شماره 55629822 گزارش دهند
. البته اين اتفاق فقط در حوزه داروهاي ترک اعتياد نمي‌افتد؛ داروهايي که ادعا مي‌کنن مي‌توانند افراد را لاغر کنند هم ممکن است حاوي مواد مخدر باشند. بارها درباره استفاده از مخدر شيشه در ترکيبات اين داروهاي به اصطلاح گياهي، هشدارهايي داده شده است اما همچنان اين داروها در عطاري‌ها فروخته مي‌شود. به گفته دکتر محمود خدادوست، معاون طب سنتي وزير بهداشت و رئيس مرکز پزشکي قانوني،عطاريها به صورت غيرقانوني داروهاي لاغري، ترک اعتياد، ديابت، چاقي، ام.اس، انواع و اقسام داروها را عرضه مي‌کنند که بسياري از داروهاي موجود در عطاري، بي نام و نشان است و صرفا با اضافه کردن مقداري آلکاليدهاي گياه”اسفند" سعي مي‌کنند تا رنگ و بوي آن را تغيير دهند. در واقع از باور و اقبال مردم در استفاده از ظرفيتهاي داروهاي گياهي سوءاستفاده مي‌شود.
مرجع نظارت مشخص نيست
عطاري‌هاي غيرمجاز و بدون پروانه در شهرهاي مختلف کم نيسند و اين مسئله بارها از سوي مسئولان اعلام شده است. به گفته دکتر ميرفخرايي دبير انجمن توليدکنندگان گياهان دارويي کشور، در حال حاضر 4700 عطاري در کشور بصورت غير مجاز در حال فعاليت هستند و دکتر محمود خدادوست هم تاکيد کرده که هيات دولت تصويب کرده توزيع داروهاي ترکيبي به هر عنوان در عطاريها ممنوع شود و سيستمهاي نظارتي وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد کنترل بيشتري داشته باشند.نحوه توليد بعضي داروهاي گياهي، به خصوص داروهاي ترک اعتياد، حساسيت را بيشتر مي‌کند. دکتر محمدرضا قديرزاده، درباره منشا توليد داروهاي ترک اعتياد گياهي گفت: «استانداردي براي توليد اين قبيل مواد وجود ندارد، عطاريها از کارگاه‌هاي توليد زيرزميني اين مواد را مي‌گيرند و متاسفانه مي‌بينيم اطراف تهران، از اين کارگاه‌هاي زيرزميني فراوان است. برخلاف تبليغاتي که مي‌شود، اين داروها خارجي نيست، بلکه در داخل خود ايران توليد مي‌شود.»به نظر مي‌رسد هنوز وزارت بهداشت و وزارت صنعهت بر سر اينکه چه کسي بايد برا عطاري‌ها و فعاليت‌هاي آنها نظارت کند، به نتيجه نرسيده اند و همين مسئله باعث شده عطاري‌ها همچنان با استفاده از اعتماد مردم به داروهاي گياهي، ترامادول، کدئين و شيشه را به جاي داروي گياهي ترک اعتياد و لاغري جا بزنند و مردم را بيشتر از پيش بيمار کنند!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:
  436

© copyright 2004 - 2013 IranPressNews.com All Rights Reserved
.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen