Mittwoch, 8. September 2010

محبوبيت روز افزون حركت ملي آزربايجان جنوبي و تاثيراتش بر سیاستهای کلی منطقه و جهان - ياشار گؤنئيلي Küçült Büyüt

محبوبيت روز افزون حركت ملي آزربايجان جنوبي و تاثيراتش بر سیاستهای کلی منطقه و جهان - ياشار گؤنئيلي Küçült Büyüt
محبوبيت روز افزون حركت ملي آزربايجان جنوبي و تاثيراتش بر سیاستهای کلی منطقه و جهان - ياشار گؤنئيلي

حركت ملي جوانتر شده امروزي آزربايجان جنوبي با سابقه نزديك به 9 دهه مبارزه ملي عليه سيستم حكومتي راسيسمي، كشوري كه هم اكنون ايران ناميده ميشود . اكنون با پشت سر گذاشتن مراحل متفاوت در گذر زمان تبديل به حركتي مدرن ، مدني و در عين حال حركتي جذاب براي ساير ملل داخل و خارج محدوده جغرافيايي ايران امروزي شده است .

مساله جذابيت حركت ملي آزربايجان جنوبي در چند سال اخير با ورود به عرصه هاي مختلف اجتماعي علل الخصوص با ورود به عرصه ورزش و تجلاي آن در وجود تيم فوتبال تراختور آزربايجان بيشتر و بيشتر گشته است.

داخل پرانتز لازم است در مورد برخي تحليلهاي گاها اشتباه از طرف محدود روشنفكران آزربايجاني كه عمدتا تحت تاثير جريانهاي فارس گرا و همچنين تحليلهاي كاملا مغرضانه اپوزسيونهاي مخالف حكومت اسلامي ايران من جمله اپوزسيون سبز تهران در مورد حركت تراختور قرار گرفته اند توضيحاتي داده شود . كلا اپوزسيونهاي غير آزربايجاني مخالف حكومت حاكم بر ايران كاملا مغرضانه ، به خصوص در يك سال اخير كوشيده اند كه حركت ملي ملت آزربايجان در عرصه ورزش با تيم تراختور را به نوعي حركتي ساخته و پرداخته شده از طرف خود حكومت اسلامي ايران جلوه داده و بدين وسيله ابتدا سعي در ضربه زدن به پيكره حركت ملي آزربايجان داشته ثانيا بدين وسيله ضعف خود در عدم همراهي ملت آزربايجان با حركت به اصطلاح دمكراسي خواه سبز ، جهت توجيه افكار عمومي خارجي را بپوشانند . ثالثا بدين صورت برخي به اصطلاح روشنفكران آزربايجاني را همراه با حركت خود كنند . البته بحث در اين مورد گسترده است و سعي ميشود در نوشته هاي بعدي به صورت كلي به اين مساله پرداخته شود .

با اين تفاصيل ، حركت ملي آزربايجان توانسته است آرام آرام مرزهاي داخلي را در نورديده و با وجود بي مهريها از جانب دولتهاي خارجي و عدم پوشش خبري اخبار ستمهاي مورد اجرا بر عليه ملت آزربايجان بتواند در دل ملتهاي منطقه و حتي ملتهاي دور غير منطقه اي جاي باز كند هر چند در اين مورد نياز به جهد وكار زيادي هست علي ايحال اين جريان همچنان روز به روز در حال گسترش است . جنبه محبوبيت حركت ملي آزربايجان جنوبي جنبه بسيار مهم آنست كه نقش مهمي در آينده حركت و رسيدن به اهدافش بازي خواهد كرد ، حضور تيم تراختور در چند سال اخير يكي از اهرمهاي تبديل حركت ملي به حركتي جذاب و محبوب شده است . اين محبوبيت بين ملتها ، علي الخصوص در بين كشورهاي مستقل تورك مثل توركيه و آزربايجان شمالي آرام آرام به جايي خواهد رسيد كه حتي تاثير خود را در سياستهاي كلي اين كشورها و نيز كم كم در بين ساير كشورهاي منطقه اي و جهاني خواهد گذاشت . بدون شك هيچ دولت طرفدار حقوق بشر در دنياي امروزي كه عصر ارتباطات و دهكده جهاني خوانده ميشود با قدرت گرفتن روز افزون حركت ملي آزربايجان ، با ملتي ستم ديده و محروم از اوليه ترين حقوق انساني اش نخواهد توانست در مقابل افكار عمومي ملت خود جوابگوي عدم اعتنا به حركت مدرن ملي آزربايجان جنوبي باشد.

بنابراين شواهد نشان ميدهد كه حركت ملي آزربايجان در مسيري درست حركت مي كند و البته ضعفهاي موجود در آن را نيز نميتوان كتمان كرد اما به طور كلي بايد به هوش بود و نگذاشت دشمنان ملتمان اين حركت مدرن و مدني را طبق خواسته خود و در زماني غير درست از راه خود خارج و تبديل به حركتي راديكال كنند . البته اين بدان معنا هم نيست كه حركت ملي آزربايجان نبايد هرگز تبديل به حركتي راديكال شود به زعم نگارنده ، گزينه راديكال آخرين گزينه حركت ملي است و بستگي به شرايط خاص خود و نوع حركت حاكميت در قبال حركتمان دارد . آن چيزي كه فعلا بايد بر آن پافشاري كرد مسير كاملا مدني و بدور از خشونت و تبليغ و جذب سازمانهاي حقوق بشري و ملتهاي دنياست.

آزربايجان جنوبي ـــ تبريـز


| 08-سپتامبر-2010,

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen