Mittwoch, 16. Oktober 2013

ایران از طرف آذری ها در معرض خطر فروپاشی است

نیویورک تایمز از آزربایجان واحد می گویدAzeri Iran map
Cümə Axşamı, 16.10.2013 11:13
 گوناز تی وی : نیویورک تایمز اینبار نقشه ی صحیح آزربایجان جنوبی را ارایه داد
به گزارش گوناز تی وی روزنامه ی نیویورک تایمز با ارایه ی چندین نقشه در نوشته ای از کشورهایی که دارای ریسک بالا برای تجزیه هستند نام برده است و در این میان به آزربایجان بزرگ نیز اشاره نموده است جالب آنکه نقشه ی آزربایجان جنوبی را بر خلاف نقشه های قبلی چاپ شده در نشریه های آمریکایی به صورت واقعی آن ارایه کرده است در این نقشه که احتمالا از سایت های حرکت ملی برداشته شده است تقریبا تمامی مناطق تورک نشین شمالغرب ایران به صورت آزربایجان نام برده شده است. ترجمه ی متن این روزنامه به صورت زیر است :
به اعتقاد پاراگ خانا و فرانک جیکوب ، ایران از سوی گویشوران آذری زبان که در شمالغرب این کشور زندگی می کنند در معرض خطر فروپاشی داخلی قرار دارد و احتمال دارد که (آزربایجان جنوبی) از ایران جدا شده و به جمهوری مستقل آزربایجان بپیوندند.
آذری ها در دو سوی مرزها زندگی می کنند و از ریشه ی قومی تورک هستند که به یکی از زبان های تورکی صحبت می کنند و در سنوات اخیر روابط حسنه ای بین ایران و آزربایجان برقرار بوده است. هنوز علایم اندکی نشان می دهد که آذری ها به خودمختاری می اندیشند و تعداد کمتری نیز به استقلال و پیوستن به آزربایجان واحد می اندیشند.
علاوه بر این رویای ناسیونالیست های ایرانی در مورد ایران بزرگ این است که مناطقی(آزربایجان شمالی) که گویشوران آذری در آن زندگی می کنند به ایران بپیوندد.
آذری های ایران به حاشیه رانده نشده اند و بسیاری از حامیان قوی دولت ایران از میان آن ها هستند.
منبع : نیویورک تایمز
برای مشاهده ی اصل خبر به زبان انگلیسی کلیک کنید
8. Greater Azerbaijan
According to Jacobs and Khanna, Iran is “at risk of internal implosion”, with Azeri speaking northwestern part of the country potentially splintering off and joining with already independent Azerbaijan. Azeris on both sides of the border are ethnic Turks speaking a Turkic language and there has been some rapprochement between Iran and Azerbaijan in recent years. Still, Iran’s Azeris show few signs of seeking autonomy, much less independence or union with Azerbaijan. Moreover, Iranian nationalists dreaming of “the Greater Iran” virtually always include the Azeri-speaking territories into Iranian sphere. Iranian Azeris are far from marginalized, and many are strong supporters of the Iranian state.
 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen