Mittwoch, 7. August 2013

فرزندان آزربایجان که در زندانهای دژخیمان فارس هستند

فرزندان آزربایجان که در زندانهای دژخیمان فارس هستند
07.08.2013
ه گزارش گوناز تی وی، افراد زیر به عنوان فعالین مدنی آذربایجانی (اعم از فعالین سیاسی، کارگری و عقیدتی) به دلیل تلاش برای احقاق حقوق  ملت آذربایجان جنوبی در زندان های رژیم ایران به سر می برند و تحت فشارهای روانی و جسمانی دژخیمان رژیم ایران قرار دارند: مهدی کوخیان، مهدی حمیدی شفیق، یونس آقایان، عبادالله قاسم زاده، بخش علی محمدی، سهندعلی محمدی، سعید متین پور، شهرام رادمهر، محمود فضلی، آیت(یوروش)مهرعلی بیگلو، بهبود قلی زاده، لطیف حسنی، حسن ارک، وحید شیخ بیگلو، عزیز پورولی، عبدالله صدوقی، شاهرخ زمانی، بهرام آخونی، ناصر کاظم پور، مجید سفیدانی، آرش محمدی، حامد ملک آبادی، محمد جراحی، علی جباری
سه شنبه 15 مرداد ماه عبداله صدوقی (گونتای) فعال مدنی آذربایجانی که در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، بدنبال اعتصاب غذای عزیز پورولی ، محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی و بهبود قلیزاده دست به اعتصاب غذا زد. حمایت از فعالین مدنی اعتصاب کننده پیشتر با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضائیه ایران که به امضای 1700 تن از فعالین مدنی رسیده بود، پیام حمایتی سعید متین پور از زندان اوین و برگزاری میتینگ های اعتراضی در کشورهای اروپایی صورت گرفته بود.
حسن رحیمی، فعال مدنی و حقوق بشر آذربایجان، سه شنبه 15 مرداد ماه در دفتر کار خود از سوی ماموران امنیتی شهرستان کرج بازداشت شد.
به گزارش گوناز تی وی، شنبه 12 مرداد ماه، عزیز پورولی از فعالین مدنی آذربایجانی که در زندان مرکزی تبریز به سر می برد، در حمایت از اعتصاب غذای 5 تن از فعالین مدنی دست به اعتصاب غذا زد. مسئولین حراست زندان مرکزی تبریز در واکنش به این اقدام وی، پس از تراشیدن سر و با آزار و اذیت فراوان جسمی، عزیز پورولی را به بند ویژه این زندان تبریز منتقل نموده اند.
ایلقار موذن زاده فعال مدنی آذربایجانی چهارشنبه 9 مرداد ماه  به قید وثیقه 150 میلیون تومانی از زندانی مرکزی تبریز آزاد شد. وی به دلیل فعالیت های مدنی خود با اتهام واهی فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی به 27 ماه حبس تعزیری محکوم گردیده است.
شنبه 12 مردادماه، دادگاه رسیدگی به اتهامات رامین رضایی، یدالله دشتی و علی هدایتی از فعالین مدنی ساکن تیکان تپه(تکاب) در دادگاه انقلاب مهاباد(آذربایجان غربی) و به ریاست قاضی موحدی نیا، تشکیل شد. اتهام یدالله دشتی تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروهای غیرقانونی و اتهام رامین رضایی و علی هدایتی نیز تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.
 دادگاه ۴ تن از فعالین ملی – مدنی آذربایجانی  به اسامی جهانبخش سلطانزاده، بهنام باقری، حسین ولیزاده و واحید علیزاده یکشنبه 6 مرداد ماه در ماکو برگزار شد. اتهام این 4 تن، تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.
در نوزدهمین روز از اعتصاب غذای 5 تن از فعالین مدنی آذربایجانی به اسامی لطیف حسنی، آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی، بهبود قلی زاده و شهرام رادمهر خانواده های ایشان موفق به ملاقات کابینی با این 5 نفر شدند. به گفته خانواده های ایشان، این فعالین ملی هریک بیش از 10 کیلوگرم کاهش وزن داشته اند و در شرایط جسمی بسیار نامناسبی قرار دارند.
دوشنبه هفتم تیرماه سعید متین پور پس از مدت ها موفق به بهره مندی از ملاقات حضوری شد.
سهند معالی و برادرش سعید طی روزهای گذشته بارها از سوی ماموران امنیتی شهرستان سراب مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته اند. سهند معالی پس از دو روز بازداشت در اداره حفاطت اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان سراب با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام تفهیم اتهام شده است.
سه تن از طرفداران تیم فوتبال تراکتور، پیش از ورود به استادیوم آزادی در جریان بازی  با پرسپولیس در روز چهارشنبه 2 مرداد از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. گفته می شود دلیل این امر به همراه داشتن بنری به زبان ترکی حاوی شعارهای ملی بوده است.
 علی جباری، فعال ملی- مدنی آزربایجان پس از بازداشت و انتقال به زندان مرکزی تبریز، با آزار و اذیت جسمانی از سوی مسئولین زندان مرکزی تبریز روبه رو گشته و پس از ضرب و شتم توسط ایشان به بند 3 کارگاهی منتقل شده است.
ایلقار موذن زاده و  محمد رشیدی از سوی قاضی باقرپور رئیس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز در مجموع به 31 ماه حبس تعزیری محکوم شدند؛ بر اساس حکم صادره، ایلقار موذن زاده به 27 ماه و محمد رشیدی به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.
ماموران امنیتی خیاو(مشگین شهر) چهارشنبه دوم مرداد مرداد ماه با مراجعه به منزل شخصی منصور و سیامک سیفی از فعالین مدنی آذربایجانی، قصد بازداشت ایشان را داشته اند که به دلیل عدم حضور ایشان در منزل موفق به بازداشت ایشان نشده اند. 
بهرام آخونی و ناصر کاظم پور دو تن از فعالین مدنی آذربایجانی، پس از حدود 40 روز بازداشت در اداره اظلاعات تبریز به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.
در دوازدهمین روز از اعتصاب غذای 5 تن از فعالین مدنی آذربایجانی (که از 22 تیرماه در اعتصاب غذا به سر می برند)، ایشان به قرنطینه اندرزگاه شماره 9 اوین منتقل شده و پس از دو روز به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. در روز اول انتقال به تهران، هیچ کدام از زندان های استان تهران اعتصاب کنندگان را نپذیرفته بودند.
استاد حسن دمیرچی به اتهام تبلیغ علیه نظام به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد. حمید باقر پور،رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز،مستنداتی همچون شرکت در جلسات قومی در داخل و خارج کشور،جمع آوری کمکهای مردمی بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح،برگزاری کلاس آموزش موسیقی بون داشتن مجوز و تدریس به صورت مخفیانه،ارتباط با عناصر قومی تجزیه طلب داخل و خارج از کشور، دیدار دسته جمعی با زندانیان آزاد شده ی قومی با هدف تمجید از فعایت آنها در راستای افکار تجزیه طلبی رامبنای صدور حکم خود عنوان کرده است.
مهدی حمیدی شفیق فعال ملی – مدنی دربند آذربایجانی ۳۱ تیر ۹۲ از زندان مرکزی تبریز به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.
یک‌شنبه ۳۰ تیر ۹۲  آرش محمدی فعال دانش‌جویی آذربایجانی طی حکمی از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. اتهام وی تبلیغ علیه نظام می باشد.
علی جباری  فعال فرهنگی  آذربایجانی، شنبه  ۲۹ تیر جهت گذراندن باقیمانده دوران محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.
  سعید متین‌پور از زندانیان سیاسی بند 350 اوین که روز چهارشنبه 26 تیرماه 92 به سلول‌های انفرادی بند 240 منتقل شده بود، شنبه 29 تیرماه به بند 350 بازگشت.
مهدی کوخیان، فعال ملی مدنی آذربایجانی 23 تیر ماه به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.  این فعال مدنی که پس از بازداشت در دی ماه سال گذشته به اتهام واهی تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، بار دیگر به دلیل اتهام مشابه با یک سال حبس تعزیری محکوم گشت
یدالله (ائلمان) دشتی، علی هدایتی و رامین رضایی از فعالین ملی – مدنی آذربایجانی ساکن تیکان تپه (تکاب)  در پی احضاریه دادگاه انقلاب مهاباد، باید در اواسط مرداد ماه در دادگاه انقلاب مهاباد حاضرشوند.
به گزارش گوناز تی وی، 5 تن از فعالین ملی-مدنی آذربایجانی به اسامی بهبود قلیزاده، شهرام رادمهر، آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی و لطیف حسنی از 22 تیرماه در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زدند. در پنجمین روز از اعتصاب غذای این فعالان، حال 4 تن از ایشان وخیم گزارش شده است. علت این امر عدم برخورداری از سلامت جسمانی مناسب به دلیل فشارهای ناشی از دوران حبس و برخی بیماری های این فعالین پیش از بازداشت بوده است.
23 تیرماه حکم صادره بر علیه سه تن از فعالین آذربایجانی به اسامی وحید فائزپور(کیاکسار)، محرم خوشا و محمد رزاقی از سوی دادگاه انقلاب خوی تایید شد. این سه تن مردادماه سال گذشته به اتهام اخلال در نظم عمومی به 6 ماه حبس محکوم شده بودند.
گوناز تی وی

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen